14 NOVEMBER 2020

aku rindu mama. selama ni aku suka menulis panjang tentang sesuatu. sama macam dulu waktu papi meninggalkan kami. 2016. selang beberapa hari saja, aku boleh luahkan kesedihan ku dalam bentuk tulisan. 
tapi kali ni, aku betul2 terpukul. bila satu2 nya insan dan nadi dalam rumah kami, pun sudah pergi menghadap ilahi.
mak :'(

4 hari saja mama sakit kuat. 
langsung tak mau susahkan anak2. masa mula2 tu, aku sendiri saja. semua kakak2 jauh. aku takut aku tak mampu hadapi sendiri.😭
mujurlah kak fie dtg dari kk..
sepanjang 4 hari kami sentiasa video call dgn kakak2 yang lain.

beberapa minggu sebelum mama pergi, memang mama sudah bagi beberapa tanda. tapi aku takmau fikir sangat. sebab aku TAKUT !
mama sediakan buku persiapan menguruskan jenazah dan letak atas almari.
kaki mama sa start bengkak daan mama pesan dengan kak astrie.
kaki mama tengah bengkak, kalau bengkak surut, kamu berjaga2 sja.
2 hari sebelum mama pergi, mama pesan aku, suruh kemas rumah.
sehari sebelum mama pergi, mama sruh keluarkan kotak bertulisa "persiapan mama" dari atas almari. mama sruh keluarkan kain lepas.
beberapa jam sebelum mama pergi,mama minta untuk dimandikan. dan makan bubur sikit. 
dekat2 waktu, mama minta untuk dirapikan dengan kain lepas mama. Allahu... 
mama sempat suruh kami tidur sebab takut kami penat jaga mama.
jam 12 lebih tgh malam tu, depan mata kami semua mama "dijemput".

sakit sangat masa tu..
banyak benda yang aku kesalkan sebagai anak.
tapi.. aku bersyukur dapat berbakti untuk mama walau hanya sekejap.

ingt lg sejak mama da start sakit2 teruk.. setiap malam lepas mama mnta tolong uruakn mama sebelum tidur, mama akan ucap

"terima kasih nak"

walhal aku la yang seharusnya mengucapkan itu dengan mama ku. 

orang kata aku yang jaga mama. tp sebenarnya mama la yang banyak menjaga aku. aku dan aijazz. 

aku rindu sangat dengan mamaku..

Mama selamat dikebumikan dalam satu pusara dengan arwah papi. 💚

Comments